Ny teknologi til cykler

Man er nu ved at opfinde brændselsceller, som kan anvendes til at give energi til cykler, hvilket kan nedbringe mange kilometers bilkørsel hvert år, således vi dels hjælper miljøet men også vores økonomi. Dette spareråd er temmelig revolutionerende og genialt til alle, som har en cykel. Læs mere på videnskab.dk og artiklen i Berlingske, hvor man kan læse om den nye smarte gadget til cykler, som er meget besparende på vores energi. Man kan naturligvis anvendes disse brændselsceller flere steder, men det er meget smart at anvende på cykler, hvor vores energi kan lagres og anvendes efter behov. Små brændselsceller skal levere energi til de mange elektroniske komponenter, som både cykelmotionister og professionelle cykelryttere bruger.

Sådan virker en brændselscelle på cykler

 

Metanol-brændselsceller danner elektricitet ved at omdanne metanol og oxygen (fra luften) til kuldioxid og vand. Basalt set består brændselscellen af tre elementer: 1) En protonledende membran, 2) elektroder med katalyse 3) og et indkapslingssystem. Indkapslingssystemet sørger for, at brændstoffet bliver transporteret til katalysen, hvor metanol reagerer med vand og danner kuldioxid, elektroner og protoner. Elektronerne ledes igennem et kredsløb, f.eks. en elektronisk gearskifter på en cykel, og leverer derved den nødvendige elektriske energi til dette. Lars Knutsens firma søger i øjeblikket patent på den nyudviklede brændselscelle og det specifikke design, og derfor er der ingen detaljeret gennemgang af denne teknologi i artiklen.

Opladning uden stikkontakt

 

En anden fordel ved brændselscellerne er, at de er uafhængige af en stikkontakt, når de skal oplades. I stedet indsprøjter man en portion af den væske, som brændselscellen bruger. I løbet af 30 sekunder er brændselscellen igen klar til at yde. Til gengæld lider brændsels-cellerne her af en børnesygdom, som også genopladelige batterier sloges med i starten: For hver genopladning mister cellen ydeevne. »Stiller man et genopladeligt batteri og en metanolbrændselscelle ved siden af hinanden og lader dem køre og genoplade i et år, vil batteriet opretholde ydeevnen bedre. Det er et problem, som vi arbejder på ved at designe brændselscellens indre helt ned på nano-niveau. Brændselsceller er på et tidligere udviklingsstadie end batterierne, men forbedringerne af brændselscellernes levetid går meget hurtigt, og forventes snart at være på niveau med lithium-ion batterier,« fortæller Asger Laurberg Vig.

Kan bruges til det meste men også til cykler

 

Den anden aktør i udviklingen af brændselscellerne er opstarts virksomheden TrollCell, som drives af Lars Knutsen, ph.d. i Information Systems. Idéen til brændselscellen kom oprindeligt fra Lars Knutsen, der opsøgte Teknologisk Institut, fordi han mente, at der var behov for mere energi effektive løsninger til elektroniske sportsprodukter og andre udendørs produkter. »Vi har lavet er en optimering og videreudvikling af mikrobrændselcelle-teknologien, tilpasset til anvendelse i udendørs produkter som for eksempel elektronik til cykler, LED-lygter, opladere og generelt alt udstyr, der anvendes, hvor man ikke har nem tilgang til – eller tid til at vente på – opladning,« fortæller Lars Knutsen og fortsætter: »Teknologien kan i princippet udvikles og skaleres, så den også kan anvendes i de fleste normale elektroniske applikationer, vi har i dag. Brugeren skal blot acceptere, at man går fra en elektrisk opladning til en væskebaseret genopfyldning, men så er fordelen også helt klar, idet der ingen ventetid vil være på opladning,« tilføjer han.

 

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *